Przywództwo vs Zarządzanie – Różnice
Przywództwo vs Zarządzanie. Czy w ogóle istnieje jakakolwiek różnica między tymi pojęciami?
W tym artykule uwykulam kilka drobnych różnić między nimi (Przywództwo vs Zarządzanie). Moja wiedza i wnioski biorą się z osobistych doświadczeń związanych z zarządzaniem różnego rodzaju projektami i zespołami na przestrzeni ostatnich paru lat. Mnóstwo inspiracji czerpię również z literatury – szczególnie podejście Johna C. Maxwella jest mi bardzo bliskie.
Kiedy zarządzanie jest procesem mającym zapewnić wdrożenie programu i osiągnięcie celów organizacji – to przywództwo polega na tworzeniu wizji rozwoju i pobudzaniu ludzkich motywacji. Przywódcę i managera nazwijmy tutaj rolami.
Wybrałem 3 punkty, które opisują wybrany temat niezależnie od „wielopoziomowości” i różnych innych konceptów związanych z zarządzaniem i przywództwem, będących ogromnymi zbiorami schematów i idei.
Po Pierwsze, Przywódca myśli długofalowo, wybiegając daleko poza problemy, sprawy bieżące i najbliższy deadline.
Co będzie dalej? Kiedy osiągniemy już wybrane cele? Czym się staniemy? Jak będzie wtedy wyglądał świat? Można stwierdzić, że przywódca dostarcza ludziom pewnego czynnika motywacji pt. „Po co mamy to wszystko robić?”. Znalezienie odpowiedniego, indywidualnego i długoterminowego „po co” dla każdego pracownika czy współpracownika sprawia, że ludzie zaczynają wierzyć w wizję lidera tak samo mocno jak on, ponieważ widzą w niej siebie. To z kolei znacząco wpływa na efekty całej organizacji.
Tymczasem manager pilnuje aby na samych celach i planach się nie skończyło. Liczą się krótkoterminowe deadline’y. Typowe skoncentrowanie na rzeczach, które powinny być zrobione TERAZ aby wszystko działało tak jak należy – projekty skończone w terminie, odpowiedni planowany miesięczny poziom sprzedaży i inne krótkie procesy.
Przywódca nie ogranicza się w swych zainteresowaniach do zakresu jednostki którą kieruje.
Lider chce wiedzieć jak oddziałują na siebie poszczególne człony przedsiębiorstwa lub instytucji i stara się stale poszerzać zakres swych wpływów. Skupia się on na układaniu strategii, oglądzie całościowym i globalnym na sprawy swojej organizacji. Bada różne zależności i wpływy środowiska zewnętrznego, jednocześnie zastanawiając się jak je wykorzystać na swoją korzyść.
Manager korzysta z tego co jest dostępne, co może wykorzystać w tym momencie i leży w zakresie jego kompetencji oraz zasięgu. Tego typu podejście jest w wielu sytuacjach niezbędne.

Przywódca dąży do nieustannych zmian.
Zmiana jest jego jedyną „stałą”. Ma świadomość tego, że wraz ze światem musi zmieniać się on i jego organizacja. Przywódca wyznacza kierunek zmian, zarządza całymi ich nurtami. Ma wpływ na cały kolektyw, nie tylko na jedną jednostkę. Wyznacza trendy i sprawia, że ludzie zaczynają wierzyć. Jest inicjatorem.
Manager adaptuje się do nowych warunków i ma olbrzymi wpływ na wdrożenie zmian. Dopasowuje cały system i napędza już wprawiony w ruch przez przywódcę mechanizm.
Przywództwo i zarządzanie – Podsumowanie.
Ciekawe, że nikt nie słyszał o światowych managerach. Wszyscy słyszą o przywódcach. Jedno jest pewne. Kluczem do budowy efektywnego zespołu osiągającego coraz to większe cele, któremu sprzyja przyjazna atmosfera współpracy, poczucie przynależności i wspólne dążenie do wizji jest połączenie obu tych wybitnych ról – przywódcy oraz managera. W innym przypadku trzeba się liczyć z tym, że coś może zostać zaniedbane. Po co prowadzić zespół, który nie ma żadnych efektów swoich działań? Jednocześnie jaki jest sens budować cokolwiek bez wizji i motywacji do działania ludzi tworzących projekt?
Zauważyłem, że ludzie czasami działają i myślą albo bardziej jako przywódcy, albo bliżej im do roli managera. Niektórzy mają natomiast zdolność płynnego przełączania się między rolami.
Jak to jest u Ciebie?
Tomek Tryczyński
